Warning: Use of undefined constant s - assumed 's' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/59743/virtual/www/domains/utfg.info/wp-content/themes/UTFG2020/loop.php on line 2

Battlefield 3 – hra definující válku online (multiplayer)

January 26th 2012

Ano, tak by se dal popsat nejnovější kousek švédských vývojářů ze studia DICE, který posouvá úroveň FPS zase o něco výš.

Hra běží na enginu Frostbite 2, jenž používá nejnovější a nejmodernější technologie včetně DirectX11.  Připravte se ale na to, že tohohle giganta nespustíte jen tak na nějakém PC. Začíná to u operačního systému, kde nám DICE dali jasně najevo, že Windows XP už je z módy. Zkrátka kvůli již zmíněnému rozhraní DirectX11 (na verzi 10.1 to spustíte také, ale hra nebude vypadat tak… no skvěle), nás nutí opatřit si Windows 7 nebo Visty, které již výše zmíněné rozhraní podporují. A to není všechno, k plynulému běhu hry na nejvyšší detaily včetně vyhlazování je potřeba 4jádrový procesor s frekvencí 3 Ghz, minimálně 512 MB grafická karta (1GB doporučeno) a 4GB RAM. Trochu moc toho po nás Švédi chtějí, ale na oplátku nám poskytnou fantastický zážitek z pole moderní války. Ono už jenom slovo válka napovídá, že nepůjde jen tak o nějakou hříčku, kde na každé straně bojuje 5 hráčů. Ne, Battlefield  se soustředí na ohromné bitvy na ohromných mapách, kde proti sobě stojí klidně i 64 hráčů, používající nejmodernější bojové techniky současnosti včetně tanků, letadel, vrtulníků a vůbec všeho vzpomenete. To všechno obohatí (ne)kompletní destrukce budov, která zde vypadá vskutku úchvatně (ten pocit, když tankem ustřelíte kus budovy, přičemž padající kusy zabíjí několik nepřátel, je k nezaplacení). Dále je tu zvuková stránka, což jedna samostatná část hry. Byl na ní utvořen speciální tým a podle toho to také vypadá. Střelba, zvuky techniky, pokřikující vojáci, prostě všechno zní jako byste tam opravdu byli. A aby ne, když DICE vyslalo několik vývojářů přímo do švédské armádní základny, aby nahráli zvuky v té nejvěrohodnější kvalitě a to se jim opravdu povedlo. Celou hru navíc obohacuje Motion-Blur technologie, která například rozmaže váš pohled, pokud na vás někdo střílí nebo někde v blízkosti exploduje granát. Skvěle to zapadá to celkového konceptu hry.

A jak se vůbec taková hra hraje? V první řadě je nutno podotknout, že velice důležitá je spolupráce s vašimi kolegy. Na jednom bojišti může bojovat v jednu chvíli i 64 hráčů, a tak je samozřejmé, že pokud budete běhat sám, tak vás potká rychlá smrt. K tomu slouží možnost družstev. Družstva jsou částí celého týmu a mohou se skládat ze 4 hráčů. A právě spolupracovat se svým družstvem je podmínka vítězství. Navíc když spolupracujete se svými kolegy v družstvu, získáváte více bodů (viz níže) a hra vás tím pádem více baví. A nebyla by to moderní FPS, kdybyste tu neměli na výběr ze tříd, za jaké můžete hrát. Vybírat můžete ze 4, přičemž každá je určená na jiný druh boje a používá rozdílné zbraně. První třída je Assault, říkejme mu útočník, je to taková nezákladnější třída ve hře. Nosí útočnou pušku, léčí spoluhráče a dokáže je i oživovat. Tuto třídu bych doporučil všem hráčům, který s Battlefieldem teprve začínají, je velice jednoduchá na ovládání a má jen jediný úkol: udržet celý tým naživu. Další třídou je Enginner, neboli inženýr. Tato třída disponuje největší palebnou sílu ve hře (pokud nepočítáme techniku), protože vedle hlavní zbraně, což může být samopal, používá raketomety. A to ne jen tak nějaké.  K dispozici máte tepelně naváděné rakety proti pozemní i vzdušné technice, ruské RPG či americký Javelin, který může být pro změnu naváděn pomocí laseru.  Dále má Inženýr opravářské náčiní, jenž je určeno pro opravu přátelské techniky a pozor, ničení techniky nepřátelské… Ano je tomu tak, v této hře můžete přijít k nepřátelské T-90 a rozvrtat ji na malinké tančíky, a když se vám tento husarský kousek povede, majitel tanku vám určitě nepoděkuje, nazve vás cheaterem, a pokud je to admin, tak vás možná i kickne ze serveru. Přichází na řadu Support nebo, chcete-li, podpora. Tuhle třídu si oblíbí všichni, kdo rádi střílí po všem, co se hýbe (i nehýbe), protože má  dispozici lehké kulomety, které dávají ten pravý pocit střelby. Ten pocit, když nekompromisně kosíte jednoho nepřítele za druhým a nemusíte přebíjet, neboť vám ještě několik desítek nábojů zbývá. Ano, to je hlavní účel supporta, potlačit nepřítele nekonečnou palbou. Dále může házet bedničky s náboji, což je velice užitečné, pokud jste na mizině s náboji a všude se to hemží nepřáteli. A to nejlepší nakonec: support si může vybrat z několika destrukčních zbraní, a to ničit vše kolem sebe pomocí C4, pokládat miny, ostřelovat nepřátelské pozice pomocí minometu a trochu nefér pokládat Claymore proti nepřátelské pěchotě. Poslední třídou je Recon, neboli odstřelovač. Jak už název napovídá, tato třída používá odstřelovací pušky, a že jich není málo. Máte na výběr z různých zbraní, každá může být jinak efektivní na určitou vzdálenost. Navíc, pokud o téhle třídě vážně uvažujete, musíte se i s takovými zbraněmi naučit střílet. Frostbite 2 engine má dost dobře zpracovanou fyziku a to se odráží i na kulkách a jejich trajektorii. Když střílíte na dlouhou vzdálenost, musíte mířit trošku nad jako ve skutečnosti, protože kulka nikdy neletí rovně, ale obloukem (balistika), což je někdy téměř nadlidský úkol. Navíc Recon může používat různě monitorovací senzory, vrtulníčky na ovládání, čímž odhalí nepřátelské pozice a vaši přátelé je tak snáze pobijí. Dále každá třída nosí pistoli, granát, a perk. Perk je známý už z jiných her a dává nám nějaký zajímavý bonus. Ať už je to víc nábojů, větší množství granátů a výbušin či rychlejší běh. Zkrátka, každý si zde vybere. A kromě zmíněných zbraní pro jednotlivé třídy je tu speciální skupina zbraní, které může používat každá třída, nehledě na její specializaci. Tyto třídy se odemykají, jak postupujete úrovní výš a výš…

Málem bych zapomněl, hra nabízí zvyšování vaší hodnosti, a to prosím podle skutečnosti (začnete na vojínovi, končíte na plukovníkovi) přičemž až do 45 úrovně (což je hodnost plukovníka) si odemykáte zmíněné perky či zbraně. Hra jich obsahuje 145, a abyste jich dosáhli, musíte hrát opravdu hodně dlouho. Dále každá ze 4 tříd má svůj vlastní postup, čímž si odemykáte jednotlivé vylepšení pro dané třídy. A jak se vlastně „levluje“?  Tak třeba zabíjením nepřítele, což je ta jednodušší část, a pak různými podpůrnými činnostmi, například opravováním přátelské techniky, oživováním padlých spolubojovníků či potlačením nepřítele. Možností, jak získat body potřebné na další hodnost, je tu opravdu hodně a není nutné jen zabíjet. (Pro srovnání za zabitého nepřítele dostanete 100 bodů a za oživeného kamaráda rovněž 100.) A když už jsme u toho odemykání, tak aby toho nebylo málo, tak i každou zbraň si můžete osadit nějakým tím vylepšením. Přes optiky, svítilny, lasery až po dvojnožky a granátomety. Je toho opravdu moc a každé vylepšení je k nezaplacení. (Dvojnožka spojená s lehkým kulometem je smrtící záležitost.) A celé zakončuje systém medailí. Ty se dělí na stužky a právě medaile. Stužky dostáváte za přesně dané věci, které musíte splnit (zabít 7 nepřátel útočnou puškou za kolo, obsadit sektor…). A pak tu jsou medaile, které můžete získat za splněné stužky (například 50x splníte jednotlivou stužku). Medaile a stužky můžete získat, kolikrát chcete, závisí to jen na vašich schopnostech. Samozřejmě za jejich splnění získáte ohromný příjem bodů.

Dost o třídách, přesuneme se k bojové technice, což vždycky byl a je hlavní náplní každého Battlefieldu. Jak už jsem zmínil, hra disponuje různými typy techniky, která má každá svůj zvláštní účel. Každé auto, tank, vrtulník, stíhačka je zpracován podle skutečné předlohy a vypadají vskutku věrohodně, a dokonce se i tak chovají (střela RPG do zadní části tanku způsobí větší škody…). Celkový pocit z této části hry je fascinující a to zvláště na velkých mapách, kde navozuje dojem opravdové války.

Poslední částí jsou mapy, kde je velký důraz kladen na právě na možnosti použití bojové techniky, ať jsou městské, či v terénu. Výjimka je pouze jedna, a to Operace Métro, což je čistě o pěchotních bojích. Mapy můžete je hrát v různých modech: Conquest znají jistě všichni veteráni, jedná se obsazování důležitých bodů na bojišti, čím víc jich máte, tím rychleji klesají nepříteli tickety a vy vyhrajete. Samozřejmě se to může dít i naopak. Dále je tu mod Rush, kde postupně obsazujete dvojici stanic (m-COM v originále). Když obsadíte jednu dvojici postupujete dále mapou. Tento mod poprvé přišel už Battlefield: Bad Company 1, kde se osvědčil. Pak jsou tu mody TeamDeatmatch, SquadDeatmatch a Squad Rush, TDM a SquadTDM asi nemusím popisovat(Squad bojujete pouze ve svém družstvu proti ostatním).Squadrush, což je obdoba normálního rushe ovšem bojujete pouze se svým družstvem. Jak už jsem psal, mapy můžete (občasné výjimky) doslova zničit. Vidíte nepřítele, jak na vás střílí skrytý za zdí a vy ho nemůžete trefit? Žádný problém –  vezmete RPG a celý kus zdi s ním prostě pošlete k čertu. A to je zábava, ohromná. Jedinou kratochvílí jsou bugy, kterých je tu nesčetně, ale i s nimi se z této hry stává nevšední kousek, který by měl mít na poličce každý, kdo válkou žije.