Warning: Use of undefined constant s - assumed 's' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/59743/virtual/www/domains/utfg.info/wp-content/themes/UTFG2020/loop.php on line 2

RECENZE: Game Dev Tycoon na Windows 8

January 19th 2013

game dev tycoonJe tu další z řady Tycoonů, tentokrát ze sféry počítačů a programování. Někdo může podobou hru znát z dnešních obchodů pro tablety a chytré telefony a to pod názvem Game Dev Story. Nová verze je však dostupná i pro nový operační systém Windows 8 a tím si získala mnohem větší zájem. Nejen že Windows 8 má před sebou vzestup, ale hlavně jeho prodej po vydání měl velmi pozitivní výsledky. Ke hře pak lze dodat vylepšení grafické části. Na větších rozlišeních hra stále vypadá k světu.
Jako každý Tycoon je i Game Dev strategické RPG. Nyní se však nepohybujeme v prostorách jako zoologická, letiště, matějská pouť, městské prostředí či dopravy. V této nové Tycoon hře vyvíjíte počítačové hry a celkově jako firma působíte na scéně s technologiemi. Game Dev Tycoon začíná v malé garáži, kde jako počítačový nadšenec vyvíjíte první počítačovou hru. Příběh začíná dle informací vývojáře v 80. letech minulého století. V této době začali počítače pomalu získávat popularitu, proto se také objevovali první primitivní hry. Při zapnutí hry začínáte zcela od počátku vývoje počítačů. K dispozici máte základní technologie. Tedy u první hry nemáte moc možností jak si jí libovolně upravit, však to se během několika herních let změní. Zvolíte si teda vlastní název hry, její téma a žánr. Již od vývoje první hry máte na výběr mezi dvěma platformami. Jedním je velmi populární Personal Computer, tedy známé PC. Jako druhé je k dispozici stroj s označením G64. Postupem času poté vyvíjíte jak nové témata možné k programování. Za celou hru jich můžete „vymyslet“ kolem 50. Žánry se již přidávají automaticky, buď časem, nebo v určitém pokroku ve hře. Celkový úspěch hry je založen jak na originálním nápadu, tak i okolnostem, ve kterých hru vyvíjíte. Úspěšnost není zcela dána oblíbeností v reálném prostředí vývoje her, i když z něho můžete velmi těžit. Personální obsazení z počátku zastává sám hráč. Jakožto programátorský začátečník jste sami ve své garáži. Při dostatečném finančním zajištění máte možnost rozšířit svojí kancelář. V posledním kroku najímáte až šest zaměstnanců a máte vývojářské centra. První máte k dispozici PR centrum. Zde se vyvíjí technologie, vymýšlí reklamní kampaně a další akce. Druhé centrum je vývojové v oblasti hardwaru. Zde pak vyvíjíte nový hardware, dále pak vlastní konzole. Postup vývoje her má několik fází. Po zvolení základních parametrů hry volíme, zda bude hra textová či grafická. Postupem z textových her je možné tvořit jak 2D tak 3D hry. Jak 2D tak 3D mají také své vlastní verze. Po této první volbě budou od vašeho vývojáře vylítávat oranžové body designu, tmavě oranžové body chyb, světle modré body technologie a tmavě modré body vývoje. Body designu a technologie určují, kolik zkušeností za hru dostanete. Každá část hry získává své zkušenosti a úroveň dokonalosti (design, sound, voice, gameplay, sotry atd). Za tmavě modré můžete následně vymýšlet nová téma k vývoji, nový Engine ke hře či můžete poskytnout sobě či svým zaměstnancům školení. S lepšími zaměstnanci poté můžete zvolit speciální školení do určité části vývoje her. K samotným postavám ve hře. Hodnocení kvality programátorů je určeno čtyřmi faktory. První dva, tedy design a technologie zcela určuje, na co je zaměstnanec dobrý a kolika „bublinami“ přispěje do vývoje hry. Dále naleznete položky speed a research. Speed je jakýsi násobič generovaných bublin a research určuje, kolik bublin výzkumu (myšlenek) vynalezne. Toto množství vygenerovaných bublin není závislé na úspěchu vámi naprogramované hry. Jak již bylo řečeno, pouze určují počet připsaných zkušeností. Druhá část vývoje spočívá v dalším výběru, nyní ve verzi grafického prostředí a technologie zvuku. Po dokončení vývoje hry můžete hru dokončit, však byste měli dávat pozor na počet vytvořených chyb ve hře (dáno počtem vygenerovaných tmavě oranžových bublin). Hru můžete vydat i s těmito chyby, však fanoušci budou mít připomínky a dokonce můžete být požádání o vydání záplaty, jinak hodnocení a oblíbenost hry velmi klesne. Pokud se rozhodnete hru dokončit buď s chybami, nebo ne, zobrazí se Vám počet obdržených zkušeností. Zde se pak můžete rozhodnout, zda hru opravdu pustíte mezi veřejnost. Můžete totiž naprogramovanou hru i vyhodit a začít novou. Po vydání hry se zobrazí hodnocení z několika pohledů. Například hráči, moderátoři atd. Každá hra se pak na nějaký čas objeví na trhu, po stažení se zobrazí, kolik bylo prodáno kopií. Jak ubíhá čas, tak také přibývají nové produkty. Prozradím, že se můžete těšit na vzhled světově známých konzolí jako PlayStation, XboX. Dále také produkty vzhledu Apple iPhone a iPad. A další, však trochu s poupravenými názvy.
Pro vývoj lepších her musíte tmavě modré body myšlenek využít k vývoji nových prostředí a technologií. Když vymyslíte některou novinku, můžete vyvinout vlastní herní engine. Zde postupem času můžete do enginu přidávat nové verze grafického prostředí, lepší ozvučení, podporu více hardwaru atd. Cena enginu je z počátku pro firmu nákladná, proto musíte opatrně volit, co potřebujete a co ne. Tento herní engine poté můžete využít na jakékoliv konzoli a vytvořit tak novou hru. Po zdokonalení se na určitou úroveň vám hra začne upravovat prostředí pro vývoj her. Například při základním nastavení volíte cílovou skupinu. Celkový rozsah hry a to až na úroveň AAA, což by se dalo považovat jako hry typu dnešního WOW/GTA5. Takřka obrovské prostředí, mnoho možností atd. Také máte možnost vytvořit multi žánrovou hru. Game Dev Tycoon má také achievementy, jedním z nich je například vytvořit hru, která má téma vývoj her (Game Dev), dále pak naleznete úkoly v podobě množství prodaných kusů. Když již budete mít velkou kancelář a plný počet zaměstnanců, je vhodné využít dalších několika funkcí, které vám hra nabízí. Jsou jimi možnosti pro vydání pokračování, nebo datadisku k vámi vyvinutým hrám. Při správném uvažování pak může mít nový díl nebo další datadisk velký úspěch a dostat Vaší společnost jak se říká za vodu. Takřka celou hrou Vás také doprovází možnosti jiného výdělku. Konkrétně se jedná o programování pro třetí stranu. Toto může být výhodné možná z počátku, poté již čas investovaný do těchto obchodů lze využít mnohem efektivněji. Druhý doprovázející objekt jsou média, s kterými můžete uzavřít dohodu o vydání hry pod určitým žánrem, konzolí a dalších požadavků. Pokud všechny splníte, dostanete odměnu.

Nyní závěr ke hře. Hra mě zaujala v trial verzi, proto jsem se rozhod, si jí koupit. Hra mě bavila až do chvíle, dokud jsem na účtu neměl tolik čísel zakončené násobitelem M (milionů), že již nemělo cenu dále něco vyvíjet. Hra poté končí cyklem, kdy vydáváte každou chvíli novou konzoli a na ní hry, které díky opakovaným nastavením jsou čím dál míň populární, nebo vytvoříte kvalitní MMO/RPG hru a ta Vám vydělá Vaše vysněné nekonečné peníze. V tom také spočívá hlavní zápor celé hry, její hrací doba nepřesáhne jeden den. Je pravda, že i reálná historie počítačů není zrovna dlouhá, ale v případě hry a navíc tycoonu by zde vývojáři mohli mít více fantazie. Dalo by se říct, že pokud vyvíjíte hru a volíte její rozsah, tak bych hru Game Dev Tycoon zařadil mezi malé hry, tedy Small. Příběh je opravdu krátký a za cenu 160Kč je to málo. Jen lehce okolo, ve hře by mohl mít také slovo patentový úřad, vývoj v zahraničí (dceřiné společnosti), konkurence výrobců hardwaru atd. Prostě rozsah by mohl být mnohem větší a tím Game Dev Tycoon klesá v žebříčku hodnocení na naší stupnici. I přes tento nedostatek je hratelná a pěkně nápadem i prostředím zapadá do série tycoonů.